top of page

12 sleutels naar meer welbevinden bij je medewerkers

Twaalf factoren zijn samen het meest bepalend voor het welbevinden van medewerkers op het werk. Warr en Clapperton stelden op basis van wetenschappelijke literatuur deze top twaalf op.


  1. ​Wie invloed heeft op hoe zijn werkdag eruitziet, is gelukkiger dan wie dat niet heeft. Hebben je medewerkers  voldoende in te brengen?

  2. Dingen doen waar we goed in zijn, maakt ons blij. Hetzelfde geldt voor het verwerven van nieuwe vaardigheden.

  3. Kennen je medewerkers hun sterke punten? En kunnen/mogen ze er gebruik van maken in hun werk?

  4. We gedijen het best als we tijdens ons werk niet op onze tenen hoeven te lopen, maar de uitdaging moet ook weer niet te groot zijn. ‘Gemiddeld lastig’ is het best. Worden de competenties van je medewerkers niet onder- of overbenut?

  5. Verandering van spijs doet eten. Maar let op: te veel afwisseling – wie heel veel verschillende dingen moet doen – levert stress op. Is het takenpakken van je medewerkers voldoende afwisselend?

  6. Weten wat er van ons wordt verwacht, is ook belangrijk voor plezier op het werk. Als we tegenstrijdige berichten krijgen, geeft dat spanning. Ook feedback over hoe we ons werk doen, is van belang.

  7. Vanzelfsprekend zijn sociale contacten op het werk belangrijk: hebben je medewerkers voldoende en prettige interacties met collega's?

  8. Een fijn salaris ontbreekt evenmin op het lijstje. Maar dat hoefde ik je wellicht niet te vertellen?

  9. Logisch, maar toch: een veilige en plezierige werkomgeving verschaft meer arbeidsgeluk.Ook belangrijk is de mate waarin ons werk wordt gewaardeerd door onszelf en anderen. Hoe kijken andere mensen tegen ons werk aan? In hoeverre draagt ons werk bij aan het geluk van anderen? En tot slot: in hoeverre past onze job bij wie we zijn?

  10. En dan is er nog de baas, die hoort medewerkers te ondersteunen in hun job. Het moet er een zijn die goed kan leidinggeven, structuur biedt, taken toewijst, en dat ook nog op een prettige manier doet. Hij of zij maakt zich bezorgd over het welzijn van de werknemers, luistert naar suggesties van de werkvloer, geeft complimenten en trekt niemand voor. Wees 's eerlijk: hoe zit dat in jouw organisatie?

  11. Goede toekomstperspectieven doen ertoe: mensen wilt zich zeker voelen van hun job, maar ook hogerop kunnen komen of inhoudelijk kunnen groeien.

  12. Tot slot is het fijn om deel uit te maken van een organisatie die haar werknemers én anderen eerlijk behandelt. Is er in je organisatie voldoende aandacht voor diversiteit én inclusie?


En hoe staat jouw organisatie ervoor? Welke sleutels vragen nog aandacht?


www.mooiwerkmakers.be

107 weergaven0 opmerkingen
bottom of page